Anna Boberg

Målarinna. Invald 1891.

Anna Boberg (1864–1935) fick aldrig någon reguljär konstnärlig utbildning förutom några veckor vid Académie Julian i Paris på 1880-talet. I Paris lärde hon känna arkitekten Ferdinand Boberg. Paret gifte sig 1888. 1903 byggde Ferdinand Boberg villan ”Vintra” på Djurgården där paret var bosatt fram till 1925. Huset är numera rivet. Anna Boberg följde med sin man på hans många resor. Ett stort intryck gjorde Lofoten som hon besökte första gången 1901 och under resten av hennes liv blev hennes målningar influerade av Lofotens glaciärer, havet och midnattssolen. När Ferdinand Boberg 1915 drog sig tillbaka från sin arkitektverksamhet följde Anna under tio års tid med honom på hans olika resor runt om i Sverige, vilka företogs i familjens Scania-Vabis. Ferdinand Boberg arbetade med sitt projekt ”Svenska bilder” för vilket hustrun gjorde anteckningar och skisser av svenska landsortskyrkor. 1925 flyttade paret till Paris där Anna Bobergs Lofoten-bilder blev väl mottagna av kritikerna. När de fyra år senare återvände till Stockholm bosatte de sig i villan Stora Blecktornet på Södermalm och bodde där fram till Annas död 1935.

Anna Boberg var en mycket mångsidig konstnär. Hon utförde dekorativa målningar i bl.a. Hotel Rydbergs matsal och i Grand Hotel Saltsjöbaden.  Hon formgav keramik, bl.a. ”Påfågelsvasen” för Rörstrand 1894. På världsutställningen i Paris 1900, där Ferdinand Boberg stod som ansvarig arkitekt för den svenska paviljongen, skapade Anna talrika textilier som hade vävts upp av Handarbetets vänner. Hon var också en av de första kvinnorna som designade konstglas. 1902 ritade hon några glaspjäser för Reijmyre glasbruk, som blev mycket omtalade. Hennes formgivning var både djärv och nyskapande och glasföremål av Anna Boberg är idag åtråvärda samlarobjekt. Därtill var hon också en skrivande person och skrev såväl reseskildringar som memoarer och även ett operalibretto. /BW

Litt: Marianne Nyström, Bobergs, Anna Scholander och Ferdinand Boberg (1992)