Tyra Kleen – konstnär, vagabond, äventyrare

Efter den extremt varma och torra sommaren var det dags att stråla samman igen för höstens första samkväm. Det blev en utflykt till Djurgården: till Thielska galleriet och sen  Agneta Lundströms trädgård.
Först samlades vi i Munch-salen i Thielska Galleriet, där ordföranden Lotty Nordling hälsade oss välkomna. Där blev vi introducerade till den mycket intressanta Tyra Kleen (1874 – 1951) och hennes verk – varav en del just nu utställda på Thielska –  av Lena Holger, konsthistoriker och f.d. chefsintendent på Nationalmuseum, och Elisabeth Lind, socialantropolog och f.d. intendent på Etnografiska museet.

Utställningen visar Tyra Kleens undangömda konstnärskap, hennes i det närmaste dokumentära indonesiska teckningar, gouacher och akvareller, hennes inträngande litografiska produktion och en serie vän- och släktporträtt. (Till höger självporträtt)
Hennes bror Nils dotterdotter
Kerstin Hermelin har på Valinge gård numera tagit över den krävande ”vårdnaden” av Tyra Kleens kvarlåtenskap istället för att den ska ligga gömd i en vindskrubb på Riddarhuset i Stockholm (Med Lena Holgers ord.)
Läs hela biografin om Tyra Kleen under fliken Idunesen – vem var hon? på vår hemsida.

I flödande sol och svala vindar vandrade vi sen i samlad tropp över kullen ner till Agneta Lundströms boning, ett gammalt charmigt trähus, som liksom de flesta husen på Djurgården, tillhör Hovstaten. Agneta, som har verkat inom Hovstaten, har nu sen några år tillbaka möjlighet att hyra detta hus, som ligger ett stenkast från det glittrande vattnet i närheten av caféet längst ut på Blockhusudden. 

Här serverades vitt vin och vi blev hälsade välkomna av Agneta, som själv kommit med erbjudandet att vi kunde hälsa på henne.   
Inne i det söta huset väntade goda tilltugg, som klubbmästarna Suzanne Unge Sörling och Gunilla Upmark och ordföranden själv hade förberett.

Det var påtagligt hur glada alla var att ses igen och vi drog oss för att bryta upp ur denna härliga samvaro.

Referat av Anna Strååt