Clary Hahr

Textilkonstnärinna. Invald 1903.

Clary (i dopet Clara) Hahr (1871–1963) var en av pionjärerna inom mönsteformgivning för industriellt bruk. Hon var född på gården Ekeby i Dingtuna utanför Västerås i en familj med rika kulturella intressen. Av de nio syskonen var många konstnärligt begåvade. Utöver Clary kom flera av dem att ägna sig åt konstnärlig verksamhet på olika sätt. Brodern August blev professor i konsthistoria i Uppsala, brodern Erik, som utbildade sig till arkitekt, kom som stadsarkitekt att sätta sin prägel på bebyggelsen i Västerås och systern Mattis Hahr-Grundell blev konstnär.

Clary Hahr studerade vid Högre konstindustriella skolan (Konstfack) åren 1892–1895. Här var hon samtida med Elsa Beskow (invald 1899, se denna), Annie Frykholm (invald 1903), Gerda Sprinchorn (invald 1901, se denna) och Märta Måås-Fjetterström. De fyra förenades i sitt stora intresse för den engelske formgivaren William Morris, som blev något av en husgud. Vänskapen bestod livet igenom. Bland Clary Hahrs efterlämnade papper finns bevarad den mångåriga korrespondensen mellan henne och Märta Måås-Fjetterström. Den utgör mumera den viktigaste källan till förståelsen av Märta Måås-Fjetterströms liv och konstnärskap eftersom Märta Måås-Fjetterström beordrat att alla hennes personliga papper skulle brännas efter hennes död.

Efter avslutade studier i Stockholm gjorde Clary Hahr studieresor till Paris och London. Åren 1896–1897 studerade hon i London vid South Kensington Museums (från 1899 Victoria & Albert Museum) skola med inriktning på konstindustriell formgivning. En del av museets verksamhet var vid den här tiden inriktad på undervisning, som kom att bli föregångare till Royal College of Art.

Åter i Stockholm ritade Clary Hahr mönster för tapeter och textilier. Hon var av allt döma den första i Sverige som fick tapetmönster satta i industriell produktion. Hennes mönster för bl.a. Kåbergs tapeter blev mycket populära. Tyvärr finns varken tapeter, textila mönster eller skisser bevarade. Däremot finns hennes dekorationer för ett par skolhus fortfarande att beskåda. Brodern Erik Hahr ritade såväl Fryxellska skolan (invigd 1902) som Herrgärdsskolan (invigd 1905) i Västerås. Båda skolhusens fasader har dekorationer i jugendstil, skapade av Clary Hahr.

Under 1910- och 20-talen var Clary Hahr bosatt i London där hon ställde ut flera gånger och även deltog i internationella utställningar. Hon startade också en egen formgivningsateljé och skapade tapetmönster för bl.a. Sanderson.

Clary Hahr återvände senare till Sverige. Hon avled på gården i Dingtuna där hon var född. /BW